InnovationBusinessGeen klant is gelijk, volgens Don Peppers

Geen klant is gelijk, volgens Don Peppers

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 2 min (read)

Volgens Don Peppers, auteur van ondermeer The One to One Future en Enterprise One to One hield een stellig betoog om klanten niet over één kam te scheren. Met goede reden.

Don Peppers: “Klanten zijn niet gelijk, en kunnen daarom ook niet gelijk behandeld worden.” Door zich te richten op de klanten die de meeste winst genereren en door te proberen aan hen zoveel mogelijk producten en diensten te verkopen, kan een bedrijf veel winstgevender worden, zo beweert Peppers, “Het komt er in feite op neer dat ik als ondernemer zeg dat ik mijn klant ken en dat hij me vertelt wat hij wil. Ik verzorg dat, vraag of het in orde is en zal me de volgende keer herinneren wat hij wil hebben.”

Peppers haalt een situatie aan, waarbij een bank in een druk winkelcentrum een gratis parkeerplaats aanbiedt als een klant eerst een financiële transactie komt verrichten. Eén man, de echtgenoot van de vrouw die de dag ervoor zo’n transactie had uitgevoerd, wilde ook graag gebruik maken van de gratis parkeerplaats. Maar de bank was stelling. Als hij geen transactie uitvoerde, dan moest hij de parkeerplaats verlaten. De man bleek de directeur van een IBM vestiging, en liet zich niet betuttelen. Hij haalde 1,5 miljoen dollar van zijn account, en stortte op 500 dollar na, het hele bedrag weer terug, waarmee hij voldeed aan de voorwaarde voor een gratis parkeerplaats.

Peppers is stellig: “Als iedereen dezelfde service krijgt, kun je het toch geen service meer noemen? Dan levert het geen voordeel meer op. Het meisje achter de balie had aan de hand van het informatiesysteem de man als belangrijke klant moeten herkennen, had moeten weten dat zijn vrouw was geweest en had hem sowieso een parkeerbewijs moeten geven. Zo’n belangrijke klant wil je toch van je leven niet kwijtraken? Nu is de kans groot dat hij boos de bank verlaat en uiteindelijk met al zijn financiën naar de concurrent gaat.”

Peppers wijst op de benodigde informatiesystemen, het leggen van kruisverbanden in data, op datamining en datawarehousing. Het klinkt allemaal heel logisch in deze tijd.

Maar er is hier iets bijzonders aan de hand ..

Het interview met Don Peppers is van1998 en was gebaseerd op boeken uit 1996 en 1997. Bijna 20 jaar geleden betoogde Peppers, toen 38 jaar, dus feitelijk al voor wat wij nu klantgerichtheid, Customer Centricity en Account Based Marketing noemen. Hij noemde het One-to-One Marketing. Een typisch geval van ‘oude wijn in nieuwe zakken’.

Don Peppers (1998)
Don Peppers (1998)
Het vakblad Internet in Business uit 1993, editie 3, onder redactie van Diederik Ettema.
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you