ManagementInspiratorsDe pro's en con's van oorspronkelijkheid

De pro’s en con’s van oorspronkelijkheid

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 2 min (read)

Als er iets is wat ik mezelf lang verweet, dan is het dat ik niet oorspronkelijk ben. Ik was slim genoeg, maar die slimmigheid was het gevolg van kennis die anderen hadden voortgebracht. Dat is geen kunst, zo hield ik mezelf vaak voor.

Inmiddels begrijp ik dat oorspronkelijkheid alleen kan ontstaan als je voorbij de grenzen van het kennen en kunnen bent gekropen, nàdat je het relevante voorwerk van eerdere pioniers hebt opgezogen en begrepen. Wat daarna rest is het luchtledige – de duizelingwekkende omvang van het onbekende.

De afgelopen maanden ondervond ik wat ‘oorspronkelijkheid’ betekent. En het geeft een gemengd beeld. Enerzijds zijn er de intense geluksmomenten van de epiphanies, anderzijds is er de immense eenzaamheid van het ongehoord en onbegrepen worden.

Soms zweef ik dagen achtereen in een wereld, die alleen ik mijn hoofd bestaat en die ik – in geuren en kleuren – daarna tevergeefs met mijn achterban probeer te delen. De meewarige blikken die me daarbij ten deel vallen neem ik noodgedwongen voor lief.

Eens temeer wordt me echter duidelijk dat wat ik mezelf ooit verweet – niet oorspronkelijk te zijn – eigenlijk geen verwijt mag heten. Oorspronkelijkheid vraagt om focus, voortdurende verwondering, grenzeloze passie en volharding. Niet eerder was het tot me doorgedrongen dat ‘oorspronkelijkheid’ veel minder zegt over je intelligentie en zoveel meer over je persoonlijkheid.

Daarom betuig ik hierbij mijn hulde aan al die mensen die voorbij de grenzen van onze kennis en kunde opereerden. Hulde voor de offers die ze brachten, de eenzaamheid die ze trotseerden en het onbegrip wat ze overwonnen. Hulde voor de bescheidenheid die ze toonden, de kennis die ze deelden, en de wonderen die ze mogelijk maakten.

Niets kan voorspellen welke effecten onthullingen hebben, maar ik ben ervan overtuigd dat elke doorbraak waarde heeft. Al ‘zie’ je die waarde als pionier vaak niet. Het luchtledige kent immers geen waardesysteem. Het biedt slechts ruimte voor de onthulling.

Ik durf nu wel te stellen dat ik oorspronkelijk ben: het Customer Dynamics 360® framework biedt een originele blik op de dynamiek van de klant, de Customer Dynamics™, gedurende de 360-graden customer journey.

Maar tegelijk is al dat ‘wroeten’ geen toestand waar je als mens te lang in wilt verkeren: het onvermijdelijke sociaal isolement kan eenvoudig leiden naar een depressie. Mijn advies is dan ook: “Make your way down the rabbit hole, but don’t stay down too long.”

Dat het me gelukt is om me er weer deels uit te graven heb ik vooral te danken aan mijn achterban, mijn vrouw voorop. Alleen al omdat zij naar me bleven luisteren en in me bleven geloven. Uit liefde, uit vriendschap, of gewoon omdat ze nieuwsgierig waren. Het is vooral dankzij hen dat ik er hier over kan vertellen ..

Dank. Dank. Dank. 1000 maal dank!

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you