MarketingWe kopen geen features, we kopen beloften

We kopen geen features, we kopen beloften

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 1 min (read)

Elke dag verschijnen er nieuwe producten, tools en apps op de markt. Vaak weinig onderscheidend van hetgeen al bestaat. Desondanks blijven marketeers hun verhaal ophangen aan een paar ‘unieke’ product features. Dat kan anders.

Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar ToDo-list apps. In de appstores vind je er honderden en allemaal pretenteren ze beter te zijn dan de ander. Toch is hooguit een handjevol succesvol.

Todoist is daar één van. De volgende video maakt duidelijk dat het niet gaat om features:

Rationalisering

Feit is dat klanten features niet belangrijk vinden. Een productkenmerk is hooguit een rationalisering van een reeds eerder gemaakte emotionele keuze. En die emotionele keuze is gebaseerd op hele andere gronden: beloften.

  • De belofte van continuïteit: garantie is ook écht garantie.
  • De belofte van aanzien: het merk draagt bij aan uw sociale status.
  • De belofte van veiligheid: het artikel is zorgvuldig getest.
  • De belofte van duurzaamheid: de impact op het milieu is geminimaliseerd.
  • De belofte van eerlijkheid: het bedrijf is transparant over haar intenties.

Belofte maakt schuld

Maar pas op: beloften maken is één ding, ze nakomen is een tweede.

“U heeft het product vrijdag in huis.”
“Ik bel u morgen om 2 uur.”
“Die feature vindt u in de eerstvolgende release.”
“U mag het product zonder opgaaf van redenen retourneren.”
“De sluiting is getest en gaat zeker 3 jaar mee.”

Hoe vaak zijn deze beloften aan u gemaakt en werden ze net zo makkelijk weer verbroken? Om te worden vervangen door nieuwe -waarschijnlijk net zo loze- beloften?

Doen wat u belooft is de kortste weg naar het opbouwen van geloofwaardigheid, vertrouwen en loyaliteit. Uw belangrijkste concurrentievoordeel is gewoon nakomen wat u belooft.

Het is opmerkelijk hoeveel bedrijven het hier laten liggen!

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you