InnovationLeadershipStorytelling vanuit purpose: hoe ga je te werk?

Storytelling vanuit purpose: hoe ga je te werk?

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 4 min (read)

Iedereen praat over purpose, maar weinig mensen (en bedrijven) weten hoe je het moet definiëren. Begrijpelijk, want zelfs de theorie miste het juist perspectief. Dus wat is purpose en hoe gebruik je het in storytelling?

Vorig jaar verscheen er een bericht op Forbes met een Venn diagram rond purpose. Dat Venn diagram suggereert dat purpose gevonden kan worden op de intersectie van vier perspectieven:

  1. Dat wat je leuk vindt om te doen
  2. Dat waar je voor betaald krijgt
  3. Dat wat de wereld nodig heeft
  4. Dat waar je goed in bent
venn-diagram-purpose-icity
Venn Diagram Forbes

Maar voor storytelling ontbreekt er mijn inziens iets essentieels in dit diagram.

Dat je iets leuk vindt om te doen is mooi. Dat je ervoor betaald krijgt eveneens. Ook dat je iets bijdraagt aan de wereld en dat je er ook nog goed in bent. Maar het gaat allemaal over jou of je organisatie. En iedereen weet dat over jezelf praten weinig inspirerend is. Wat we missen is de context: de aanleiding van je huidige doen en laten.

Het ontbrekende perspectief

Recent kwam ik een aanvulling tegen op het bekende Venn diagram, wat mijn inziens het ontbreken van de aanleiding opvult. Ik heb de vriiheid genomen dat diagram iets aan te passen en dat leverde het volgende plaatje op:

venn-diagram-purpose-extended-icity
Venn Diagram iCity

Het nieuwe Venn diagram gaat uit van 4+1 perspectieven:

  1. Dat wat je leuk vindt om te doen
  2. Dat waar je voor betaald krijgt
  3. Dat wat de wereld nodig heeft
  4. Dat waar je goed in bent
  5. En dat wat je ervaren hebt

Ervaringen liggen aan de basis van storytelling

Alles wat we hebben meegemaakt, heeft ons in meer of mindere mate geraakt en/of gevormd. Het zijn deze ervaringen die we delen – vanuit de behoefte anderen te helpen. Die ervaringen kunnen gaan over je eigen jeugd, over traumatische gebeurtenissen, over je werksituatie, over voorbije relaties, ziekten of wat dan ook.

Maar let op, niet alle ervaringen zijn contextueel relevant. Het gaat om die verhalen, die jou als deskundige ervan hebben overtuigd (conviction) dat er een verandering nodig was. Die verhalen vormen de context van je purpose.

Maar alleen je ervaringen delen, leidt nog niet naar je doel. Als je doel is een product of dienst te verkopen, hoe gebruik je storytelling dan om dat te bereiken?

Storytelling (narrative) vanuit purpose is het verbinden van jouw relevante ervaringen met de overige 4 perspectieven, teneinde anderen te inspireren hun situatie te verbeteren.

Warby Parker

Een mooi voorbeeld hiervan is de story van Warby Parker – gekozen door Fast Company als het meest innovatieve bedrijf van 2015 (dus vóór Apple):

Every idea starts with a problem. Ours was simple: glasses are too expensive. We were students when one of us lost his glasses on a backpacking trip. The cost of replacing them was so high that he spent the first semester of grad school without them, squinting and complaining. (We don’t recommend this.) The rest of us had similar experiences, and we were amazed at how hard it was to find a pair of great frames that didn’t leave our wallets bare. Where were the options?

It turns out there was a simple explanation. The eyewear industry is dominated by a single company that has been able to keep prices artificially high while reaping huge profits from consumers who have no other options.

We started Warby Parker to create an alternative.

By circumventing traditional channels, designing glasses in-house, and engaging with customers directly, we’re able to provide higher-quality, better-looking prescription eyewear at a fraction of the going price.

We believe that buying glasses should be easy and fun. It should leave you happy and good-looking, with money in your pocket.

We also believe that everyone has the right to see.

Almost one billion people worldwide lack access to glasses, which means that 15% of the world’s population cannot effectively learn or work. [vocation] To help address this problem, Warby Parker partners with non-profits like VisionSpring to ensure that for every pair of glasses sold, a pair is distributed to someone in need.

There’s nothing complicated about it. Good eyewear, good outcome.

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you