Social MarketingSocial MediaSocial media en B2B geen gelukkig stelletje

Social media en B2B geen gelukkig stelletje

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 1 min (read)

Het is een veelgestelde vraag tijdens presentaties: “Hoe kan ik via de social media een beslisser bereiken?“. Soms nog aangevuld met de vraag hoe je via de social media een hele DMU (decision making unit) kunt bereiken.

Mijn antwoord is steeds vaker: vergeet social media in business to business. Social media zijn in feite net datingsites: je komt er voor je vermaak, om te flaneren of je ervaringen te delen. Niet om te praten over business, laat staan om er inkoopvoorwaarden te bespreken of de kredietwaardigheid van een deelnemer te toetsen. En laten dat nou juist de zaken zijn die bij B2B een weg moeten banen voor een transactie.

Desondanks blijven er een heleboel social media experts beweren dat B2B en social prima samengaan. En dat is gek. Zo wijst menig ledenonderzoek onder grote zakelijke bedrijfsnetwerken, zoals bijvoorbeeld de NCD (Nederlandse Vereniging van Directeuren), uit dat slechts een fractie (~5%) van de beslissers actief deelnemen aan sociale netwerken. Hoe kan je die beslissers dan überhaupt bereiken?

Beslissers bereik je mijn inziens het beste via de bestaande on- en offline instrumenten in de marketingmix. Veel beslissers willen bijvoorbeeld hun leveranciers in de ogen kunnen kijken en liefst even een handje schudden. Het gaat vaak om de vent, niet om de tent. Vertrouwen is iets persoonlijks.

Onderzoek van TNS NIPO in opdracht van spotONvision wijst daarnaast uit dat beslissers bij orders boven de 100.000 euro zelfs het gehele oriëntatieproces overslaan en direct terugvallen op hun bestaande zakelijke contacten.

Mocht u ondanks het bovenstaande toch voorbeelden hebben van succesvolle B2B social media campagnes, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Er zijn tenslotte weinig regels zonder uitzondering.

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you