SocialSharing EconomyVertrouwen: een kwestie van woorden én daden (5/5)

Vertrouwen: een kwestie van woorden én daden (5/5)

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 2 min (read)

Vertrouwen ligt aan de basis van elke relatie, getuige de veelgehoorde uitspraak: “All relationships are built on trust”. Maar wat is vertrouwen eigenlijk, hoeveel hebben we ervan nodig en hoe verhoudt het vertrouwen in de social media zich tot de echte wereld? Dit is deel 5 van 5.

Collaboratieve consumptie

Met de opkomst van share-netwerken, gebaseerd op het delen van diensten en goederen (denk aan AirBnB, TaskRabbit, Uber, Snappcar, etc.), wordt het belang van vertrouwen en herleidbare identiteiten (trusted identities) wel steeds groter. We willen onze auto immers niet delen met iemand, die we niet kunnen vertrouwen – voor je het weet staat het ding op de veerboot naar Libië.

Rachel Botsman, auteur van het “What’s Mine is Yours” noemt vertrouwen zelfs ‘de munt van de nieuwe economie‘.

Rachel Botsman posed the question: “How do we mimic the way trust is built face-to-face online?”

Over het belang van vertrouwen is dus geen discussie, over de invulling nog wel. Hoewel tegelijk opgemerkt moet worden dat de stemming rond vertrouwen over het algemeen opmerkelijk positief is. Zijn we meesters in het relativeren, gewoon naïef, onbezonnen of begrijpen we de beperkingen van de social media maar al te goed?

Trust netwerken

Websites als Klout, PeerIndex, TrustCloud en iKarma bieden als trust systemen elk op hun eigen manier inzicht in de invloed en reputatie van deelnemers aan de social media. Maar geen ervan biedt een sluitende oplossing voor het misbruik en misleiding die kan ontstaan vanuit zogenaamde untrusted indentities.

“Reputation as a whole is really about context of the transaction,” says Legit founder Jeremy Barton. “It’s hard to trust a stranger in an offline capacity, it’s even harder to trust a stranger in an online capacity. Reputation can give you a lot of context to help you manage expectations in a transaction.”

Reputatie is volgens Barton een belangrijk instrument in het managen van vertrouwen, maar het laat online nog teveel ruimte voor misbruik en misleiding. Wat mijn inziens nog ontbreekt in onze ‘economy of trust’ is een open technologie, wereldwijd toepasbaar, die real-world identificatiemiddelen koppelt aan sociale profielen.

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you