SocialSocial SellingAnalysis paralysis - Transparantie heeft ook nadelen

Analysis paralysis – Transparantie heeft ook nadelen

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 2 min (read)

Afgelopen week kreeg ik een telefoontje van een bevriende ondernemer. Hij vroeg me hoe het toch in hemelsnaam komt dat een concurrerende keten het “zo ongelofelijk goed doet”. Hij zei: “Iedereen heeft toch last van de crisis? Niemand verdient meer iets. Zo goed kunnen zij het toch niet doen? Snap jij het?”

Ja, ik snap het. De genoemde keten heeft een ongekend hoge waardering op Kieskeurig. Niet van een paar mensen, maar van honderden. Ik zei: “Niemand kan zich meer een 7 veroorloven. Je moet voor een 9 gaan. Niet voor tevreden klanten, maar super-tevreden klanten.”

Ik vroeg hem: “Als je 100 reviews ziet en er zijn er 30 van negatief. Welke lees je dan?”.

Het antwoord is voorspelbaar: iedereen leest die negatieve. We willen onze risico’s afdekken. Het is crisistijd en geld in de pocket geeft een gevoel van zekerheid. We zullen nooit die zekerheid inruilen voor onzekerheid.

“Dus”, zei ik, “wil je het zo goed doen als die keten, dan moet je in deze tijd van transparantie, waarbij iedereen iets over je kan vinden en schrijven, van onberispelijk gedrag zijn. Anders gaat die transparantie keihard tegen je werken.”

Daarbij speelt nog een fenomeen, zo legde ik uit. We beleven een product vaak al ver voordat we de winkel bezoeken. We wikken en wegen. Nemen meningen vanuit ons netwerk mee, lezen online reviews, hebben video’s bekeken, feitelijk alles gedaan om onszelf de zekerheid te geven dat we de best mogelijke keuze maken. Elke negatieve mening, review of video brengt ons hopeloos aan het twijfelen. We willen absoluut het beste .. maar kunnen het allemaal niet meer overzien. We raken verstrikt in een overkill van informatie en feedback. We stikken er gewoon in. Pure beslissingsangst. De analysis paralysis slaat toe en we druipen moedeloos af.

“Conclusie is”, zei ik, “dat je ervoor moet zorgen dat je niet alleen een aantoonbaar smetteloze service biedt, maar tevens elke negatieve klank online afvangt en ombuigt naar iets positiefs. En vervolgens ‘iets’ vindt om de klant in het utlieme beslissingsmoment bij de hand te nemen, gerust te stellen en garanties te bieden dat .. mocht de keuze toch verkeerd zijn .. het altijd goed komt. Dan zul je ook meteen zien dat prijs niet je belangrijkste wapen is.”

P.s. dat ‘iets’ heb ik in het gesprek ingevuld met een aantal diensten die we leveren, maar vond het niet kies dat hier specifiek te noemen.

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you