MarketingMobile MarketingDe rol van 4G in m-commerce wordt nog overschat

De rol van 4G in m-commerce wordt nog overschat

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 3 min (read)

Met een zekere frons las ik een artikel in de Huffington Post over de neveneffecten van het uitblijven van 4G (snel mobiel internet) in Engeland. De kopregel suggereert namelijk dat het uitblijven van 4G een enorme derving oplevert voor de Britse economie. Maar is het artikel de ophef wel waard?

Volgens het artikel blijkt uit een studie van veilingsite eBay dat de vertraagde invoering van 4G (zie toelichting onderaan) tijdens de komende kerstperiode een economische derving zal opleveren van 120 miljoen pond (of zo’n 150 miljoen Euro) voor de Britse economie. Dat is zo’n 30% van de totale online kerstomzet. Dat klinkt best heftig.

Sterke toename aantal mobiele shoppers

Hetzelfde onderzoek geeft aan dat meer dan de helft (55%) van de consumenten van plan is om hun smartphone te gebruiken om hun kerstinkopen online te doen, terwijl 39% aangeeft hun mobieltje te gebruiken om inspiratie op te doen voor cadeau’s en het checken van prijzen. Ok, check.

eBay.co.uk geeft verder aan dat éénderde van de inkopen rond kerstmis via een smartphone gebeurt. Clare Gilmartin van eBay Marketplaces Europe zegt hierover: “Mobile devices have become virtual stores in our pockets, giving us the ability to shop anytime, anywhere. But for consumers, it’s critical that the experience is quick, seamless and simple. Slow browsing speeds and breaking connections are now significant barriers to mobile commerce – and this comes at a high price”. Vooruit, double check.

Wat betekent dit voor Nederland?

Het bovenstaande deed me de vraag stellen: ‘Wat betekent de vertraagde invoering van 4G voor onze economie?’. Ik ben eens wat gaan grasduinen. De totale online besteding was vorig jaar 9 miljard Euro. De verwachting is dat dat dit jaar op 10 miljard zal uitkomen. Maar de vraag is: hoeveel is daarvan vorig jaar via 3G netwerken besteed en meer specifiek, tijdens de kerstperiode.

1,5 miljoen mobiele shoppers

Volgens de M-commere Monitor 2012-1 is het aantal mobiel kopers in Nederland verdubbeld t.o.v. van een jaar geleden. In de eerste helft van 2012 bestelden 1,5 miljoen consumenten een product of dienst met een mobiel apparaat. Gemiddeld werden 3,3 orders geplaatst, meest kleine bestedingen. Hoopvol.

150 miljoen Euro via mobiele apparaten

Het onderzoek Christmas 2011: European Assessment – in opdracht van Kelkoo – geeft echter meer inzicht in de totale kerstinkopen in 2011. Die zouden circa 12 miljard Euro gaan bedragen, waarvan iets meer dan 2 miljard (18%) via online netwerken en 150 miljoen Euro (7% van 18%), via een apparaat aangesloten op het mobiele netwerk.

Conclusie

Als we de lijn van het Engelse eBay onderzoek doortrekken, dan zou 4G in 2011 in ons land tot een omzetverhoging ‘hebben kunnen leiden’ van 50 miljoen Euro (150 miljoen + ~30%). Niet iets om wakker van te liggen. Maar de verdubbeling van het aantal 3G shoppers zal wel invloed hebben op de ‘mobiele’ omzet. Of het 3G netwerk die extra druk tijdens de komende kerstdagen aankan, blijft nog even de vraag. Want als de ‘beleving’ tegenvalt, dan zal ook de omzetgroei uitblijven. Uiteindelijk zal 4G de snelheid bieden om m-commerce verder tot wasdom te brengen. Op dit moment is m-commerce met ~1% van het totaal aan inkopen nog een klein kerstballetje in een hele grote boom.


Over de auteur: Edwin Korver, serial entrepreneur, blogger, radio-commentator @dedigitalemedia

Toelichting 4G:

De huidige netwerken op basis van 3G zijn – onder normale omstandigheden – nèt toereikend genoeg om voortvarend online te shoppen. Maar tijdens de vakantieperiode neemt de traagheid snel toe. Plaatselijk kan dat zelfs dramatisch worden als veel mensen gelijktijdig gebruik maken van het mobiele datanetwerk – denk bijvoorbeeld aan Project X in Haren, toen nauwelijks nog iemand gebruik kon maken van het netwerk. Het 4G netwerk biedt in de praktijk een 5 keer hogere snelheid dan 3G.

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you