Social MarketingSocial MediaSocial Media Fatigue - Deel I

Social Media Fatigue – Deel I

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 2 min (read)

Deel I – Onderzoeksbureau’s als Gartner en GlobalWebIndex tonen aan dat een steeds grotere groep gebruikers tekenen vertoont van ‘social media fatigue’. Of in gewoon Nederlands: sociale media moeheid. Wat is dat en wat zijn daarvan de tekenen?

Grootschalig onderzoek

Het 6e onderzoek (GWI.6) van GlobalWeb-Index onder 122.000 individuen in 27 landen (GWI.1 werd gestart in 2009) toont aan dat de activiteiten in social networking nog altijd groeien. In 2009 onderhielden 36% van de ondervraagden maandelijks hun profiel (op 1 of meer sociale netwerken) en eind 2011 is dat percentage gestegen naar 59%. Wel is er een afname in de deelname aan fora (38% naar 32%) en stagneert het schrijven van blogs (27%). Facebook (in mindere mate Twitter) lijkt op haar retour.

Een minder omvangrijk onderzoek van Gartner toont aan dat 24% van de ondervraagden (6295 uit 11 landen) in 2011 minder gebruik zijn gaan maken van social networking, dan na de eerste aanmelding. Dit blijken vooral mensen te zijn met een focus op technologie. Anderzijds blijkt dat 37% van de ondervraagden – jongeren en zij die minder gericht zijn op technologie – juist méér gebruik zijn gaan maken van social networking. Overall is de tendens echter dat het gebruik van social networks van december 2010 tot begin 2011 is afgenomen. Met name de Early Adopters en 31% van de Aspirers (jong, meer mobiel en merkbewuste consumenten) raken verveeld.

BRIC-landen voorop

De meest social actieve internet markt is China waar 84% van alle internet gebruikers elke maand een vorm van bijdrage leven aan social networking – middels (micro-)bloggen, foto & video uploads en/of deelname aan fora. Kort daarop volgen Rusland, Brazilië en India (aangeduid als de BRIC-landen). Daarna komen pas de oude economiën: VS, Engeland, Duitsland en Japan. De deelname aan social networking ligt dus in lijn met de economische activiteiten van de betreffende landen.

Googopoly

Opvallend is verder dat de ‘Googopoly‘ (de wereldwijde dominantie van Google) door de introductie van Google+ alleen maar is toegenomen. Google is de dominante factor op vrijwel alle toegangspunten tot het internet. Een zorgelijke ontwikkeling.

Facebook moeheid grootst

Facebook ziet meer en meer markten verzadigen, terwijl de groei in landen als India, Indonesië en Brazilië gelimiteerd (moeten) worden. Gegevens van GWI.5 naar GWI.6 tonen aan dat de moeheid onder Facebook gebruikers sterk toeneemt. Zo worden er 12% minder berichten verstuurd, 17% minder nieuwe contacten gezocht en wordt er 19% minder aangesloten bij groepen. In Nederland groeide Facebook in januari wel weer, na een stagnatie in november 2011. Datzelfde gebeurde met Twitter ook, maar ook daar zit de groei weer in.

Merkbetrokkenheid groeit

Tegelijk bieden de social networking sites steeds meer mogelijkheden om consumenten in contact te brengen bij merken. Met name de groep 16-24 jarigen zijn daarin erg actief.

Localisering wint het van globalisering

Verder valt op dat de stelling dat social networking leidt naar één wereldwijde cultuur niet juist is: juist de ontwikkeling van gelokaliseerd internet blijkt succesvol, met een eigen cultuur,  beleving en lokale merkassociaties.

In deel II kijken we naar de menselijke aspecten van social media fatigue.

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

1 Comment

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you