Social MarketingSocial MediaWapen je tegen de afleidingen! Nu het nog kan...

Wapen je tegen de afleidingen! Nu het nog kan ..

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 4 min (read)

Even mijn Facebook en Google+ timeline raadplegen. Want ik moet bijblijven. Hé, een linkje naar een Youtube filmpje. Vast geinig, [klik]. Ernaast staan er nog een paar. Kijken kan geen kwaad [klik]. Onderaan het zoveelste filmpje staan wat rake opmerkingen. Ook maar even reageren, want mijn mening telt [klik].

Ondertussen rollen er in mijn mailbox status updates binnen van LinkedIn, Twitter, Facebook, WordPress, Quora, Plaxo, etc. Telefoon gaat. Klanten. Wat moeten die nu weer! Terug naar mijn timeline. Node schrijven wat ik van die video vond en ook maar direct op Twitter melden dat die video écht heel leuk is. Ach, nu ik er toch ben: kan ik nog iets interessants melden op Twitter – alles begint immers bij delen. Bladerrondje: RTLZ, Engadget, Autoweek, NU, etc. Huh, wat hoor ik nou weer? Smartphone ligt te trillen. Oh, shit, afspraak. Hellupie!

Herken je het bovenstaande? Dan bevind je je in DEFCON 1 en wordt het hoog tijd dat je je gaat wapenen tegen het spervuur aan afleidingen. Want voor je het weet kom je niet meer aan je eigenlijke werk toe ..

Verander je mindset

  • Verberg je in de loopgraven
    Simpel toch? Tenslotte draait de wereld ook gewoon door als jij niet meer op reageert. Laat het spervuur maar over je heen gaan. Negeer elke impuls om te reageren resoluut, te beginnen met 1 uur en dat bouw je langzaam uit naar een nivo wat we met elkaar als ‘normaal’ kunnen beschouwen. Zeg maar DEFCON 3 (je mag bèst een beetje hyper blijven).
  • Filter het spervuur
    Bijzonder weinig afleidingen zijn het echt waard om aandacht aan te besteden, laat staan om er op te reageren. En laten we wel wezen, zullen ze jouw reactie echt missen? Voor jou nog honderden die hetzelfde denken! Dus waarom zou jij als enige reageren? Bovendien, wat is een ‘vind ik leuk’ van jou nog waard als je er tientallen per dag van uitdeelt?
  • Focus als een sluipschutter
    Mitrailleurs-nesten zijn er genoeg, dat ondervind je inmiddels dagelijks. Mensen die over van alles en nog wat een mening hebben zijn net als brulapen: je hoort ze door het hele bos, maar als je voor ze staat zijn ze kleiner dan jij. Zorg dus dat je zinvolle bijdragen levert. Over onderwerpen waar je ook ècht wat van afweet en waar anderen wat van kunnen leren.
  • Note: die schutters in die mitrailleurs-nesten zijn overigens stokdoof van hun eigen geratel, dus luisteren doen ze allang niet meer. Reden temeer ze te negeren!

Plan de aanval

  • Kies je doelen
    Je doelen, of onderwerpen zo je wilt, bepalen straks waar jij een autoriteit in gaat worden. En autoriteiten zijn de ankers van de sociale media die volgers aantrekken als beren naar de honing. Dus kies je onderwerpen zorgvuldig: maak dat jouw stem/mening telt!
  • Kies je locatie
    De sociale media biedt elk wat wils, maar je kunt onmogelijk overal actief zijn (dat maakt je immers weer tot zo’n mitrailleur-piloot en daar wilde je nou net vanaf). Dus kies maximaal 3 netwerken waarop je actief wilt zijn. Kies daaruit 1 speerpunt-netwerk en gebruik dat als springplank om mensen naar de andere netwerken te begeleiden. Vergeet nooit je uiteindelijk doel: betere contacten, meer feedback, trouwere klanten, meer trials, etc.
  • Kies je momenten
    Vervolgens kies je de beste momenten om je schoten te lossen (in figuurlijke zin is dat wanneer er voldoende mensen op straat lopen, maar in de sociale media is dat het moment dat je de meeste en/of invloedrijkste luisteraars verwacht). Dat is deels afhankelijk van je bestaande volgers/vrienden, maar ook van je beoogde nieuwe volgers/vrienden.
  • Zorg voor dekking
    Sluipschutters zijn buitengewoon effectief. Dat frustreert elke mitrailleur-piloot, en die zal je dan ook het liefst zo snel mogelijk uitschakelen (lees: in diskrediet brengen). Zorg er dus voor dat er mensen achter je staan (in je netwerk), die je helpen als je aangevallen wordt. Want aangevallen word je, want ook dat is sociale media. Iedereen schreeuwt om aandacht en niets menselijks is ons daarbij vreemd.

Zo, dit moet je wat houvast geven in jouw persoonlijke survival: begin met filteren en focussen. En vervolgens: kies je doelen, locaties en tijdstippen. En zorg voor voldoende dekking van ‘vriendelijk vuur’.

Hieronder nog wat inspiratie wat je in ’60-seconds’ allemaal kunt doen:

SocialMedia-every60seconds

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

5 Comments

    • Nog even terugkomend op je opmerking over tools. Natuurlijk helpen tools, zeker in het managen & monitoren van je bedrijf/product/merk, maar als individuele deelnemer vormen ze in eerste instantie slechts een uitstel van het moment dat je bedolven raakt onder de contacten. Als je al besloten had in de sociale media het verschil te maken ..

      Ik heb op Twitter nu zo’n 65.000 volgers, verdeeld over meerdere accounts. Ik kan al niet meer luisteren sinds een paar duizend. Op Facebook zie ik hetzelfde gebeuren, de timeline loopt vol bij meer dan 500 volgers.

      In zo’n situatie werken tools in je voordeel, want je kunt ze inzetten om je netwerk te filteren op voor jou zinvolle contacten (conversations/mentions/etc.). Ik zit nu op een kruispunt: heb mijn positie verworven, meerdere ankerpunten gecreëerd, groot netwerk. En nu? Wat doe ik met dat netwerk? Hoe verzilver ik die inspanningen?

      Wordt vast weer een blogpost 🙂

    • Dank je! Ik merkte bij mezelf ook al tekenen, die wezen op hetgeen ik hierboven beschreven had. In Zuid-Korea is internet verslaving (dat zijn niet alleen sociale media, maar ook online gaming bijv.) officieel tot ziekte verklaard, vergelijkbaar met een alcohol of drugs verslaving. 1:10 van de jongeren in Zuid-Korea lijdt eronder. Alarmerend, lijkt mij.

  1. Heel interessant artikel en ook heel herkenbaar. Zeker Defcon fase 1 hier. Gelukkig was ik al begonnen met het meer selectief omgaan met info en aanwezigheid op social media.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you