SocialSocial PrinciplesDe Social Media Principles van CocaCola

De Social Media Principles van CocaCola

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 3 min (read)

Al sinds de Tweede Wereldoorlog weten we al dat klantgerichte verkoop, en de bijbehorende verkooptechniek, beter werkt dan productgerichte verkoop. En met de introductie van accountmanagement hebben we onze belangrijkste klanten zelfs quasi centraal gesteld. Niet dat we ècht luisterden naar die klanten, want altijd was er het adagium: “Profit before Principles”, oftewel “.. al dat klantgeknuffel is leuk, maar er moet wel verkocht worden!”

Maar we staan inmiddels op de drempel van een nieuwe bewustwording, gedragen door de massale opkomst van de “Sociale Media”. De deelnemers ervan blijken tot afschuw van de oude garde het omgekeerde adagium te hanteren: “Principles before Profit”, ofwel “.. al dat verkopen is leuk, maar als je er alleen op uit bent jezelf te helpen en je geen moer om die ander geeft, dan loop je het risico spontaan af te branden!”.

Maar wat zijn die Principles eigenlijk en waarom laten zovelen zich er door leiden?

Lang hoef je er niet voor te zoeken. The CocaCola Company hanteert ze al: de Online Social Media Principles. Met deze Principles als manifest participeert het bedrijf heel bewust in de sociale media. Sterker nog, CocaCola noemt de sociale media de “new frontier of marketing and communications” ofwel, dé plek waar kopers en verkopers elkaar ontmoeten. De online vrijmarkt van mensen die geven en mensen die nemen.

In haar Social Media Principles noemt CocaCola een aantal kernwaarden (o.a. leadership, collaboration, integrity, accountability & passion), waarbij het bedrijf nadrukkelijk uitspreekt dat zij deze kernwaarden alleen kan vervullen, als zij daarvoor de hulp (en de inzet) van alle stakeholders krijgt.

Eigenlijk een absurd statement, als je de hardsellers van krap 10-15 jaar geleden, zoals IBM of XEROX, even voor ogen haalt. Die drilden hun verkopers met militaire precisie om uit elke potentiële klant het maximaal aan omzet te trekken. Die dachten er toch zeker niet bij na om zo’n iemand te vragen of ze het product überhaupt nodig hadden! En een stakeholder-enquete om te horen wat mensen van het product vonden en/of er ruimte voor verbetering was? Welnee, ze hadden gewoon maar te slikken zoals het was!

Maar de tijden veranderen. We bewegen ons van push- naar pull-verkoop; van hardsell naar softsell (en dat laatste zowel figuurlijk als letterlijk); van overtuigen naar aantrekken. Maar hoe maak je je bedrijf aantrekkelijk voor je doelgroep? En is er sowieso nog wel zoiets als een doelgroep?

Het opstellen en hanteren van Social Media Principles geven bedrijven een nieuw handvat om zichzelf een persoonlijkheid te geven, die onderscheidend is, maar bovenal geloofwaardig. Authenticiteit – het dicht bij jezelf (normen/waarden) blijven staan – is dan ook het toverwoord in de sociale marketing. Maar dan moet je wel weten waar je dicht bij wilt blijven en anderen moeten dat ook kunnen toetsen.

Tot slot: opvallend is dat CocaCola haar Social Media Principles heel nadrukkelijk koppelt aan een Code of Business Conduct, ofwel een (zakelijke) gedragscode. Daar pleit ik al een tijdje voor en heb er zelfs een apart Twitteraccount voor opgezet: @gedragscode – discussieer daar mee, want als CocaCola het belang ervan inziet, waarom jij dan (nog) niet?

Dit blog is natuurljik niet bedoeld als éénrichtingsverkeer, maar als een begin van een dialoog. Welke Social Media Principles spreken jou het meest aan?

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

1 Comment

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you