Social MarketingSocial MediaDe social media expert bestaat!

De social media expert bestaat!

-

- Advertisment -spot_img
Leestijd: 4 min (read)

Velen maken zich druk over de term social media ‘expert’, ‘guru’ of soortgelijke aanduidingen. Het belangrijkste argument tegen het gebruik van dergelijke termen is, dat – door de aard en omvang van de sociale media – niemand ‘expert’ kan zijn. Maar klopt dit wel of is het een kwestie van perspectief?

Wie een paar jaar geleden begon met deelnemen aan de sociale media heeft alle tijd gehad om zich technieken eigen te maken, die we nu onder de term ‘social media marketing’ zouden scharen. De meesten deden dat vanuit een persoonlijke interesse, maar wie het echt ‘begreep’ ontpopte zich al snel tot ‘social marketeer’.

Leercurve

Wie vandaag toetreedt tot de sociale media als (een vertegenwoordiger van een) organisatie heeft echter niet de luxe om 2-3 jaar te oefenen. Simpelweg omdat de concurrentie zich al een weg aan het banen is of al gebaand heeft. En dus is het begrijpelijk dat die bedrijven op zoek gaan naar specialisten, die hen kunnen helpen versneld deel te nemen aan de sociale media. Maar wie is ‘expert’ en wie niet?

Verkeerde term

Allereerst lijkt het me goed de term ‘social media’ niet als uitgangspunt te nemen. Welliswaar zijn de social media in eerste instantie ‘sociaal’ door en voor de deelnemers, maar dat is niet de essentie voor bedrijven. Voor hen geldt vooral dat de wereld bijna in één klap ‘global’ en ‘real-time’ is geworden. Dus spreek ik liever van de real-time global media. Uitgangspunt om vast te stellen of iemand daarin een ‘expert’ is, is mijn inziens dan ook niet of de persoon in kwestie bekwaam is in het deelnemen aan de social media, maar of hij/zij de impact van de social media kan terugvertalen naar de wijze waarop de opdrachtgever eraan kan deelnemen en ervan kan profiteren.

Consequenties

Een social media expert is in mijn ogen dan ook een adviseur, die op tactisch en strategisch vlak organisaties helpt om met succes te acteren in deze snel veranderende wereld. Dat beperkt zich niet alleen tot het plannen van een strategie, het stimuleren van conversaties, het monitoren van wat er over het bedrijf of merk gezegd wordt, etc. Maar vooral om de interactie van wat er zich ‘buiten het bedrijf’ afspeelt en hoe er binnen het bedrijf op wordt gereageerd. Zo vraagt de 24-uurs economie bijvoorbeeld om een razendsnelle storingsafhandeling:.

Wat nog te vaak voorkomt is dat de community manager graag een snelle afhandeling propagandeert, maar dat de afdeling die de werkzaamheden zou moeten doen helemaal van niets weet en vrolijk doorgaat met een afhandeling binnen 5 werkdagen. Dan kun je flink verliezen in de sociale media!

Persoonlijk

Zelf heb ik lang getwijfeld of ik mezelf Social Media Expert kon noemen. Het suggereert immers een brede kennis van alle externe en interne factoren. Mensen als Brian Solis (foto) zou je kunnen rekenen tot één van de experts. Maar noemt Brian zichzelf ook zo? Henry Ford schreef over de term ‘expert’ rond 1920 al het volgende:

“None of our men are experts. We have most unfortunately found it necessary to get rid of a man as soon as he thinks himself an expert because no one ever considers himself expert if he really knows his job. A man who knows a job sees so much more to be done than he has done, that he is always pressing forward and never gives up an instant of thought to how good and how efficient he is. Thinking always ahead, thinking always of trying to do more, brings a state of mind in which nothing is impossible. The moment one gets into the ‘expert’ state of mind a great number of things become impossible.”

Ford heeft een punt. Jezelf een ‘expert’ noemen is een contradictio in terminis.

Maar kunnen anderen jou – als zij dit willen – wèl bestempelen als een expert? Dat lijkt mij wel. Jouw kennis en ervaring op het gebied van social media marketing kan je tot een voorbeeld maken van anderen. Ze kunnen je zelfs ‘expert’ noemen, ook al zie jij jezelf niet zo. Alles is immers relatief.

Conclusie

Mijns inziens is een social media expert dus een acceptabele aanduiding, zolang die door anderen aan je wordt gegeven. Maar als je jezelf een social media expert gaat noemen, dan ben je Ford-iaans de weg kwijt!

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest news

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de Bree een 'lean' aanpak voor om van 'idee tot succesvolle...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey in 2017 laat weinig heel van de beloftes van de...

Het destructieve effect van het Silo Syndroom

Het was op een donderdagmiddag. Vanuit de ruimte waar de marketeers zich bevonden klonk geschater. Collega's van andere afdelingen...

Het gevaar van bestuurlijke over- of onderstuur bij digitale transformaties

De meesten van ons zijn gewend te werken in een organisatie, waarbinnen de directie de doelen stelt en de...
- Advertisement -spot_imgspot_img

Transformatie vraagt ontzettend veel moed!

Vroeg of laat zal elk bedrijf er een keer aan moeten geloven: de sprong wagen en naar de overkant...

Elementor – De meest flexibele en krachtige pagebuilder voor WordPress

Wie regelmatig een website in Wordpress bouwt kent de routine: je bladert wat op een site als Themeforest, koopt voor...

Must read

Kan het (weer) landen?

In zijn boek 'Kan het vliegen?' stelt Tony de...

Digitale transformatie: schade van 900 miljard USD (!)

Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, maar het onderzoek van McKinsey...
- Advertisement -spot_imgspot_img

You might also likeRELATED
Recommended to you